UP logo FTK horizont bila cz

logo APA studium

Centrum aplikovaných pohybových aktivit

STUDUJ APA V OLOMOUCI!     #APANGERS

logo FTK UP

logo APA studium

Centrum aplikovaných pohybových aktivit

STUDUJ APA V OLOMOUCI!     #APANGERS

parahokejMohlo by se zdát, že jsme s projektem APIV usnuli, když už dlouho nevyšel žádný přehled novinek. Vězte však, že jsme si dali jen drobné odpočinutí přes letní prázdniny a jinak pořád jedeme na plný plyn. Jen jsme nechtěli před létem vydat informačně nabitý newsletter a v září po dovolených nemít pořádně po čem sáhnout – i když rozjezd nového školního roku, obnovování kontaktů na školách a další s tím spojené záležitosti jako tvorba nových IVP nejsou zrovna maličkosti. Každopádně si nyní můžete projít to nejzajímavější, co se nám během jara a léta podařilo, pěkně pohromadě.

 

Kulatý stůl v Kanceláři veřejného ochránce práv

Téma uvolňování žáků a studentů se zdravotním postižením z tělesné výchovy, kterému se dlouhodobě věnujeme, se dostalo až do kanceláře ombudsmanky Anny Šabatové. V dubnu tu byl uspořádán kulatý stůl, na němž o této problematice diskutovali zástupci vysokoškolských pracovišť, ministerstva školství, České školní inspekce nebo České společnosti tělovýchovného lékařství. Přítomní byli konfrontováni se špatným stavem začleňování žáků se zdravotním postižením nejen do tělesné výchovy, ale i do jiných předmětů. Na základě tohoto jednání začala kancelář ombudsmanky ve spolupráci s námi připravovat připomínky a pozměňovací návrhy ke školskému zákonu, zákonu o pedagogických pracovnících a dalším předpisům či metodickým pokynům v gesci ministerstva školství, také ministerstva zdravotnictví. Intenzivní komunikace v dalších měsících pokračovala a stále pokračuje s cílem uvést závěry z dubnového kulatého stolu do praxe. Začátkem září proběhla schůzka, na níž se dále probíraly závěry kulatého stolu a tříbily úkoly pro nejbližší období, aby se v příštím roce již mohly podniknout konkrétní reálné kroky. Mimo jiné se ve spolupráci kanceláře ombudsmanky a našeho pracoviště chystají semináře pro ředitele škol zaměřené na uvolňování z tělesné výchovy a podporu inkluzivní tělesné výchovy. Jedním z výsledků kulatého stolu je také zařazení tématu uvolňování žáků se zdravotním postižením do školní tělesné výchovy na program celonárodní konference České společnosti tělovýchovného lékařství, která se bude konat na přelomu října a listopadu v Olomouci.

Jednání o výuce plavání

V průběhu jara došlo k sérii setkání s představiteli Asociace plaveckých škol a České unie školního plavání nad tématem nezařazování žáků se zdravotním postižením do plaveckých kurzů. V rámci našeho projektu jsme totiž zjistili, že právě do plavání, které je povinné, často nejsou děti s postižením systémově zařazovány. S ohledem mimo jiné na to, že je plavání všeobecně uznáváno především v dospělém věku jako rehabilitační terapeutická metoda, je nesmysl nezařazovat děti se zdravotním postižením do výuky plavání jen proto, že na zabezpečení výuky takových dětí chybějí peníze. Zástupci asociace i unie se k tématu postavili čelem a toto téma chtějí řešit. Jedním z návrhů je, že plavání bude zařazené do systému podpůrných opatření.

Spolupráce s olomouckým magistrátem

Díky aktivitám projektu APIV jsme zařazeni do akční skupiny občanů se zdravotním postižením, kde jsou většinou zastoupeni poskytovatelé sociálních služeb, a my v této skupině zastupujeme oblast vzdělávání. Jednou z priorit města Olomouce ve vztahu ke zdravotně postiženým občanům je totiž podpora zdravého životního stylu a pohybové aktivity a naplňování jejich práv a podpora nabídky takových služeb na komunální úrovni. Město mimo jiné vytvořilo nový komunitní plán na nejbližší roky, v němž je obsaženo i několik bodů týkajících se podpory pohybových aktivit a spolupráce s FTK UP a naším pracovištěm. Na naší fakultě se tak například už v březnu uskutečnila schůzka zástupců dvanácti organizací na téma koordinace pohybových programů a podpory pohybové aktivity na území města Olomouce a v okolí. Jednou ze snah by mělo být vytvoření pracovních míst pro koordinační pracovníky na odboru sociálních věcí magistrátu nebo zřízení centra pro podporu zdravého životního stylu osob se speciálními potřebami. Výsledkem by také měla být na základě komunitního plánu vypisovaná grantová schémata a projekty. Jako již realizované „hmatatelné“ výsledky spolupráce na komunální úrovni pak můžeme jmenovat víceméně pravidelné lekce plavání pro Tyflocentrum.

Krajské srovnání

Spolupracujeme také s odborem školství Krajského úřadu Olomouckého kraje. Na květnovém kulatém stolu, kterého se zúčastnili zástupci pořádající odboru, magistrátu, Pedagogicko-psychologické poradny a Speciálně pedagogického centra Olomouckého kraje a pracovníci projektů IKAP a APIV, byly prezentovány příklady dobré i špatné praxe, se kterými se setkáváme v rámci aktivit našeho projektu po celé republice. A mimo jiné došlo i na srovnání krajů, co se týče uvolňování žáků se zdravotním postižením z tělesné výchovy: v Olomouckém kraji dochází k častějšímu uvolnění žáků s postižením či znevýhodněním z tělocviku než v jiných krajích, kde se naopak snaží upravovat kurikula nebo kde dochází jen k částečnému uvolnění.

teloolomouc jesina

Prezentujeme se…

Kromě zmíněných jednání a dalších akcí jsme se během posledních měsíců zúčastnili také například konference Centra Paraple, které je jedním z našich klíčových partnerů, nebo Mezinárodní konference psychomotoriky na půdě Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Příspěvek Ondřeje Ješiny věnovaný integrované tělesné výchově a tvorbě individuálních vzdělávacích plánů nechyběl ani v programu setkání tělovýchovných pedagogů Těloolomouc, které hostila FTK na konci srpna. Krátce nato jsme se prezentovali na veletrhu sociálních služeb v Bruntále a nechyběli jsme ani na Mezinárodní konferenci pracovníků v rané péči v ČR na téma Trendy rané péče. A jako příklad dobré praxe z Univerzity Palackého jsme prezentovali náš projekt na setkání pracovníků projektových servisů. Naopak nás brzy čeká například účast na celostátním setkání neziskových organizací, které se podílejí na mimoškolním vzdělávání dětí a žáků a které nás oslovily s tématem zařazování dětí se zdravotním postižením na takové akce, jako jsou například letní tábory.

Metodické materiály

Během jara a léta jsme intenzivně pracovali na tvorbě metodických materiálů. Ještě letos bychom měli dokončit metodické listy a karty, připravujeme dvě knihy zaměřené na integrovanou tělesnou výchovu pro mladší a starší školní věk, chystáme také znovuvydání velice úspěšných DVD Společně v pohybu a Už to také dokážu. Kromě toho jsme vydali druhé číslo časopisu APA v teorii a praxi a další čísla připravujeme.

Centra kolegiální podpory

Ani Centra kolegiální podpory a pedagogové v nich působící běh jara a léta nezaháleli. Uskutečnila se řada setkání CKP, kterých se pravidelně účastnilo deset až dvanáct učitelů. Za zmínku stojí zejména setkání zaměřené na práci s problémovými žáky, které přitáhlo na třicet účastníků, nebo například celodenní akce v rámci CKP na Jesenicku zaměřené na cyklistiku pro všechny. 

Vedle pravidelných setkání učitelé absolvovali také poslední stáže v zahraničí. V březnu čtyři pedagogové vyjeli na stáž do Finska, kde byli konfrontováni s různým přístupem v oblasti integrované tělesné výchovy či s finským modelem řízení sociální politiky, zároveň měli možnost navštívit některá tamní klíčová pracoviště. Poslední z připravených stáží pak absolvovali dva učitelé v červnu Centru pro vzdělávání, rehabilitaci a výcvik Cirius ve slovinském Kamniku, zapojili se přitom i do outdoorových aktivit v rámci Expedice přes bar, která probíhala ve stejném termínu.

Paralympijské školní dny a další

V našem kalendáři samozřejmě nechyběly ani Paralympijské školní dny a pÁPÁ hrátky. Zejména ke konci školního roku jsme se opravdu zapotili, když naše programy poptávaly školy v rámci svých sportovních dnů nebo i místo třídních výletů. Kromě „běžných“ Paralympijských školních dnů jsme ale uspořádali také několik osvětových a vzdělávacích akcí pro pedagogy, kteří projevili zájem o obdobné programy, avšak zaměřené na pedagogický sbor. Naši nabídku jsme tak doplnili o takové mobilní CKP, semináře pro učitele realizované přímo na konkrétních školách. Z uskutečněných osvětových akcí stojí za zmínku také třeba Karneval APA, APA Větrání alias Turistika pro všechny, Cyklistika pro všechny nebo S APAči na vodě. Nejvýznamnější akcí bezesporu byla červnová Expedice přes bar, jíž se zúčastnilo osm lidí se zdravotním postižením.

parahokej

Mimoškolní aktivity

Podařilo se nám zrealizovat také několik mimoškolních inkluzivních akcí. Připravili jsme například doprovodný program s hokejem a bocciou na mistrovství světa v para hokeji, které hostila na jaře Ostrava, účastníkům národních her zrakově postižené mládeže jsme zase nabídli možnost seznámit se například se showdownem.

I přes naplnění projektových ukazatelů, co se týče, mimoškolních aktivit, pokračujeme i v novém školním roce v organizaci kroužků v Aplikačním centru BALUO, o které je stále velký zájem – plavání, které má organizačně na starosti Klára Botková, a všestrannou pohybovou přípravu s Michaelou Veličkovou.

A ještě…

V tomto monitorovacím období se nám podařilo zajistit do Aplikačního centra BALUO funkční zvedák do vody modernějšího typu, čímž jsme posílili komfort pro starší děti stran přístupnosti bazénu.

Na listopad chystáme seminář Integrace jiná cesta zaměřený na problematiku psychomotoriky, na který naváže workshop Psychomotorika v praxi.

… několik slov závěrem

Chtěli bychom pogratulovat pořadatelům výše zmíněného MS v para hokeji za zorganizování nejlepší sportovní události v APA v historii ČR s přesahem na celou Evropu. Vedle paralympijských her se jednalo o jeden z nejúžasnějších sportovních svátků v dějinách sportu osob se zdravotním postižením. Velmi důstojné pro zemi, která dala společně s Ludwigem Guttmanem impuls pro vznik systémového sportu osob zejména s tělesným postižením.

Ostatně na úplný závěr musíme připomenout jednu velmi smutnou zprávu. V létě opustil náš svět muž, který „předhonil paralympijské hry“. Muž, který stál u zrodu první československé paralympijské reprezentace, muž, který uspořádal první systémové sportovní hry pro osoby s tělesným postižením, muž, díky kterému známe zdravotní tělesnou výchovu a muž, který přežil holokaust – dr. Vojmír Srdečný. Čest jeho památce!

 

text: Martin Višňa, foto: Martin Višňa, Ostravská univerzita

Slide background

#StudujAPAvOlomouci

Buď součástí týmu

Adresa

Ulice: Třída Míru 115
Město: Olomouc
PSČ: 779 00

 

Kontaktujte nás

Zadejte jméno

Zadejte email

Neplatný vstup

Design, code, editace

Mgr. Jiří Veverka