UP logo FTK horizont bila cz

logo APA studium

Centrum aplikovaných pohybových aktivit

STUDUJ APA V OLOMOUCI!     #APANGERS

logo FTK UP

logo APA studium

Centrum aplikovaných pohybových aktivit

STUDUJ APA V OLOMOUCI!     #APANGERS

xDSC 7840Projekt Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů prostřednictvím rovného přístupu v oblasti pohybové gramotnosti vstoupil se začátkem podzimu do svého třetího, posledního roku a to mimo jiné znamená, že veškeré aktivity jsou již tak zaběhnuté, že jen málokdy se objeví něco, o čem jsme se ještě nezmiňovali. Tím ale rozhodně nechceme říct, že tento jubilejní desátý newsletter, který vychází s přicházejícím jarem a shrnuje projektové dění v uplynulých podzimních a zimních měsících, je nezajímavý. Jen se začtěte...

Nutno však dodat, že s ohledem na aktuální situaci týkající se epidemie koronaviru se některé naše aktivity v souladu s vládními nařízeními a opatřeními momentálně nerealizují nebo se například může změnit jejich termín. 

Vznikl metodický pokyn

Jedním z dopadů našich aktivit je vznik metodického pokynu týkajícího se začleňování žáků se speciálními vzdělávacími požadavky do inkluzivní tělesné výchovy. V říjnu jsme byli požádáni ministerstvem školství o spolupráci na jeho tvorbě, během podzimu jsme tak vedle terénní práce našich konzultantů či podpory individuálních vzdělávacích plánů upřeli síly tímto směrem. Vytvořili jsme prvotní návrh dokumentu, který prošel připomínkovacím kolečkem nejen na našem pracovišti, ale i mezi zástupci spolupracujících organizací, jako je například Asociace pracovníků speciálně pedagogických center, Česká unie školního plavání nebo Česká společnost tělovýchovných lékařů, samozřejmě také ČAAPA. Na sklonku roku 2019 jsme materiál předali na ministerstvo, aktuálně jsou již zapracovány připomínky České školní inspekce a prochází dalšími procesy v rámci ministerstva. Doufáme, že v minimálně změněné podobě bude tento metodický pokyn schválený tak, aby od příštího školního roku byla možná jeho implementace v praxi. Hlavním posláním pokynu je změnit náhled na uvolňování z tělesné výchovy a především pak hledání cest k začleňování žáků nejen se zdravotním postižením či znevýhodněním.

Spolupráce s úřadem ombudsmana

V minulém newsletteru jsme informovali o navázání spolupráce s úřadem ombudsmanky Anny Šabatové, v rámci níž se uskutečnil kulatý stůl na téma uvolňování žáků z tělesné výchovy. Během podzimu jsme pak společně připravili seriál vzdělávacích seminářů pro ředitele škol v jednotlivých krajích. Se změnou v pozici ombudsmana, kdy byl do funkce jmenován Stanislav Křeček, prozatím tato aktivita není realizována, věříme však, že dosud vynaložené úsilí nepřijde vniveč. Je třeba také zmínit, že Anna Šabatová ještě coby ombudsmanka podala návrh na zrušení uvolňování z tělesné výchovy, kterým by se měla zabývat poslanecká sněmovna.  

Semináře pro olomoucké školy

Tématu inkluzivního vzdělávání v tělesné výchově se budou věnovat i semináře, které připravujeme pro ředitele a pedagogy škol zřizovaných městem Olomouc. Zařazení těchto vzdělávacích programů do olomouckého Místního akčního plánu vzdělávání je dalším důkazem pozitivního dopadu naší práce a toho, že téma inkluzivní tělesné výchovy pedagogy zajímá.

APIV na konferencích

Na základě pozvání České společnosti tělovýchovných lékařů jsme prezentovali téma uvolňování z tělesné výchovy a zařazování žáků se zdravotním postižením či znevýhodněním do TV na konferenci tělovýchovných na konferenci této společnosti, která se na přelomu října a listopadu uskutečnila v Olomouci a které se účastnili nejen tělovýchovní lékaři, ale také pediatři nebo třeba neurologové. Na příspěvek Ondřeje Ješiny a Maxima Tomoszka navázala poměrně bouřlivá diskuze, která přerostla i do kuloárů. Tam došlo i na probrání výše zmíněného vznikajícího metodického pokynu či možností vzájemné podpory aktivit.

Jako již tradičně jsme nechyběli ani na konferenci a veletrhu vzdělávání v Ústí nad Labem, kde jsme dostali prostor nejen pro prezentaci našich praktických aktivit, ale mohli jsme též příspěvkem o inkluzivní tělesné výchově a vůbec oblasti APA oslovit účastníky přímo v rámci hlavního programu.

Česká národní konference APA

U konferencí zůstaneme. Na dny 20.–22. května totiž připravujeme 5. českou národní konferenci APA, jejímž středobodem bude olomoucký hotel Hesperia. Konference naváže na podzimní setkání APAměti v Praze, které se ohlíželo za uplynulými léty budování oblasti APA, na olomoucké konferenci bychom naopak rádi nahlédli do budoucnosti tohoto oboru. I proto jsme zvolili motto Křížem krážem po mAPĚ, které vedle jiného symbolizuje i jistou křižovatku, na které stojíme. Program konference intenzivně připravujeme, všechny podstatné informace budou zveřejňovány na webu www.ckapa.upol.cz, přes který je již možné se k účasti na konferenci přihlásit.

Centra kolegiální podpory

Zájem pedagogů o nová a nová témata v rámci center kolegiální podpory neopadá, s velkou pravděpodobností tak podpoříme více pedagogů, než jsme měli v plánu. Tématem jsou aktuálně zejména žáci s poruchami chování a ADHD nebo problematika žáků s poruchami autistického spektra. Překvapil nás pak zájem – a to i ze strany středních škol – o téma zakomponování cílových her do školní tělesné výchovy jako aktivity, která u dětí nastartuje potřebu nějak soutěžit nejen mezi sebou, ale i sám se sebou a je přístupná de facto všem.

YouTube kanál Centra APA

Spustili jsme náš YouTube kanál, na kterém postupně zveřejňujeme metodická, ale i propagační videa týkající se oblasti APA. Mimo jiné tu najdete videa příkladů dobré praxe, která jsme natočili v rámci projektu APIV: jedno se věnuje kroměřížskému centru kolegiální podpory a konkrétní implementaci nabytých zkušeností do praxe, další pak tematice účasti žáka se speciální vzdělávacími požadavky na lyžařském kurzu. Ke zhlédnutí tu jsou také videa shrnující uskutečněné studentské expedice anebo například video Postaveni mimo hru, které vzniklo pod hlavičkou projektu Olomouckého kraje Rovný přístup ke vzdělávání s ohledem na lepší uplatnitelnost na trhu práce. Centrum APA na YouTube najdete zde

Metodické materiály

Postupně jsme během zimy dokončili rozpracované metodické materiály, které nyní v průběhu jara budeme předávat do vydavatelství. Těsně před dokončením je také kniha věnovaná inkluzivní tělesné výchově, která bude mít dvě podoby, jednu zaměřenou na předškolní a mladší školní věk, druhou pak na starší školní věk. Vyšlo také nové číslo časopisu APA v teorii a praxi.

Mimoškolní aktivity

Jak jsme již uvedli v minulém newsletteru, v tomto školním roce pokračujeme se dvěma mimoškolními aktivitami, o které je velký zájem od zahájení projektu, tedy s všestrannou pohybovou přípravou a plaváním pro všechny. Pro zajímavost: v plavání jsme zaznamenali nárůst až na pětadvacet každotýdenních individuálních lekcí, celkově tak podporujeme přes sedmdesát plavců!

Osvětové programy a další akce

O tom, že neustále pokračujeme v organizaci paralympijských školních dnů či pÁPÁ hrátek, se asi nemusíme zmiňovat. Naopak určitě musíme zmínit, že i přes nezvykle teplou zimu se nám podařilo nejen uskutečnit všechny plánované součásti lednového maratonu kurzů, který zahrnoval také víkendy pro rodiny s dětmi se zrakovým a tělesným postižením. V rámci licenčního kurzu sjezdového lyžování žáků se speciálními požadavky jsme také proškolili externí spolupracovníky, aby byli připraveni poskytovat služby školám a individuálně integrovaným žákům v době, kdy nejsou k dispozici naši konzultanti. S velkým zájmem se setkala také letošní série Dnů na monoski, byť se s ohledem na průběh zimy zkrátila o jednu zastávku.

Aktuálně se chystá Karneval APA, jehož hororový vizuál jste již možná na internetu postřehli. Řešíme ovšem, zda a kdy se kvůli pandemii koronaviru uskuteční. Připravovaná Expedice přes bar má pak stanovený termín 6.–14. června v Rakousku, očekáváme dosud největší účast osob se zdravotním postižením. Snad již v té době bude situace klidnější.

 

Martin Višňa

Slide background

#StudujAPAvOlomouci

Buď součástí týmu

Adresa

Ulice: Třída Míru 115
Město: Olomouc
PSČ: 779 00

 

Kontaktujte nás

Zadejte jméno

Zadejte email

Neplatný vstup

Design, code, editace

Mgr. Jiří Veverka