Z důvodů nezbytných transformací, které byly součástí přestavby vysokoškolských oborů na programy, bylo nutné i tradiční obor ATV a APA upravit dle nových norem a podmínek. Společně s touto přestavbou byl zahájen systém regulovaných pedagogických profesí, který více než kdy jindy musí respektovat přání odpovědného orgánu MŠMT. Tím je pro tyto účely Oddělení péče o pedagogické pracovníky. Pokud chce vysokoškolské pracoviště garantující vzdělávací programy v oblasti pedagogických věd zabezpečit svým absolventům možnost pracovního uplatnění v regulovaných pedagogických profesích, pak musí do intenzivních jednání s MŠMT vstoupit a naplnit jejich formální a evidentně i obsahové představy. Dříve akreditované obory jsou tedy nahrazeny inovovanými programy, které se více či méně hlásí k tradičním a historickým "oborovým rodičům". Co z vás tedy bude? Kam můžete posílat své životopisy? Proč jste dříve mohl/a, a teď už ne? Nebo ... naopak? Čtěte dále...
Za velmi pozitivní trend lze považovat fakt, že by konečně mohl být pořádek i u programů/oborů, které nepatří mezi mainstreamové neboli většinové (všeobecně známé). Právě nejasnost kvalifikací absolventů těchto (pro řídící pracovníky málo čitelných) oborů byla jedním z motivů MŠMT regulovat i názvy. Principem není jednoduchost, ale především srozumitelnost. Pro případné kritiky tedy zásadní informace – bez změny názvů programů by nebylo regulovaných pozic a nebyla by zajištěna pracovní uplatnitelnost absolventů!!!
Inovované obory ATV i APA tedy tuto nelehkou cestu regulací zahájilo již na začátku roku 2019 a oficiální vyjádření, která jsou evidentně (na základě již uskutečněných žádostí dřívějších absolventů z tohoto podzimu) uznávaná se zpětnou platností, vám nabízíme zde pro tyto inovované programy.
Názvy inovovaných programů, včetně vyjádření:
ATV na Bc. úrovni - Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a speciální pedagogiku
APA na Bc. úrovni - Aplikované pohybové aktivity - speciálně pedagogický základ
APA na Mgr. úrovni - Aplikované pohybové aktivity - poradenství ve speciální pedagogice
Pokud se nechcete probírat oficiálními vyjádřeními, která jsou jediným platným dokumentem, pak ve zkratce: Bakaláři jsou kvalifikovaní pro pozice pedagog volného času, asistent pedagoga, vychovatel. Magistři ATV jsou učitelé všeobecně vzdělávacích předmětů (tedy nejen TV) se zaměřením na speciální pedagogiku, tedy učitelé s nejširším možným uplatněním na středních školách a druhém stupni ZŠ. Pokud jim ředitelé umožní v rámci svého úvazku učit i na prvním stupni, pak toto mohou učinit dle § 22 zákona 563/2004. Pro magistry ATV, ale nově i APA může být velmi zajímavou pozicí učitel v mateřské škole. K tomu ještě přibude pozice vychovatele u skupin žáků se SVP (např. diagnostické ústavy, družiny či internáty na "speciálních školách").
Zatím nezodpovězenou otázkou je připravovaná novelizace zákona 563/2004, která se chystá pro rok 2020. Tato novelizace se dotkne i pracovní pozice speciální pedagog, kterou by nově měli mít možnost vykonávat i absolventi některých jiných oborů než jednooborové speciální pedagogiky. Tím se otevírá do budoucna možnost pro absolventy inovovaných programů a s ohledem na znění změn připravovaného zákona snad i zpětně absolventům předchozích oborů. Toto je však na stole u českých zákonodárců již více než rok a tato novela čeká na schvalovací proces. Naší snahou bude i v budoucnu připomínkovat dále zákon o pedagogických pracovnících a vytvořit podmínky pro vznik pracovní pozice konzultant APA.
Pro zajímavost zde nabízíme i možnost seznámit se s negativním stanoviskem týkajícím se v roce 2019 regulované pedagogické pozice speciální pedagog u programu APA.
Pro úplnost tradiční historické obory se svou základní (v minulosti platnou) charakteristikou:
Aplikovaná tělesná výchova (ATV)
Obor s více než 25letou tradicí. Možnost bakalářského i magisterského studia v prezenční (denní) i kombinované (dálkové) formě. Jedná se o obor v oblasti pedagogických věd zaměřených na didaktiku školní tělesné výchovy (všeobecně-vzdělávacího předmětu) pro 3. středních a 2. stupeň základních škol. Na rozdíl od jiných jednooborových tělovýchovných oborů je zaměřen na speciální pedogogiku. Díky tomu jsou absolventům umožněny stejné pedagogické pozice jako u ostatních oborů v kombinaci se speciální pedagogikou pro učitele. Jedná se zejména o učitele všeobecně vzdělávacích předmětů na středních školách a druhém stupni základních škol, včetně tříd a škol primárně určených žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (magisterská úroveň). Bakalářské studium pak opravňuje absolventy zejména k pedagogickým pozicím vychovatel, asistent pedagoga nebo pedagog volného času. Státní zkoušky: a) didaktika všeobecně vzdělávacího předmětu tělesná výchova; b) pedagogika-psychologie / učitelská způsobilost; c) speciální pedagogika; d) aplikované pohybové aktivity / aplikovaná tělesná výchova.
Aplikované pohybové aktivity (APA)
Narozdíl od oboru ATV se jedná o obor akreditovaný cca 10 let. Je primárně zaměřen na volnočasové aktivity pro všechny (včetně osob se zdravotním postižením). Jelikož se jedná o obor v oblasti pedagogických věd, jsou absolventi na bakalářské i magisterské úrovni způsobilí zejména pro práci vychovatelů, asistentů pedagoga a pedagoga volného času.
Státní zkoušky: a) základy rekreologie; b) pedagogika-psychologie / učitelská způsobilost; c) speciální pedagogika; d) aplikované pohybové aktivity / aplikovaná tělesná výchova.
Možné otázky:
Jsem speciální pedagog?
Ne, respektive zatím ne. Prozatím se převážně jedná o uznávanou pozici pro absolventy jednooborového studia speciální pedagogiky.
Jaktože některé kolegyně, které jednooborou specku nemají, tak pracují jako speciální pedagožky?
Zeptejte se přímo jich, případně MŠMT. Anebo ještě lépe, neptejte se nikoho. Zřejmě se neptaly ani ony, protože respektovaly pravidlo – kdo se moc ptá, moc se dozví.
Můžu po vystudování APA učit tělák?
V minulosti toto MŠMT připouštěla. I v tuto chvíli je stále platná možnost i pro neučitelsky zaměřené obory v programech v oblasti pedagogických věd zaměřených na TV a sport učit. Toto však je jedna z variant zrušení při úpravách zákona 563/2004. A hlavně se při výše uvedených změnách MŠMT rozhodlo, že se zpětně nebude tato možnost APA týkat (něco ve stylu - jedná se o obor TV a sport bez učitelské způsobilosti). Takže všeobcně vzdělávací předmět TV můžete učit pouze za předpokladu, že vymyslíte s řídícím pracovníkem smlouvu, která bude respektovat možnost využití § 22 zákona 563/2004.
Další dotazy posílejte na
Ondřej Ješina (prosinec 2019)